Słowianie: Mitologiczna Gra Fabularna, lista zmian w edycji 1.5
1. Kolejna korekta oraz redakcja tekstu, dla większej wygody czytelnika.
2. Poprawione niektóre niuanse w składzie.
3. Zadrukowana wyklejka z mapą regionów Slavii z przodu podręcznika.
4. Tabela z opcjonalną zasadą stałych poziomów trudności.
5. Nowy krok postaci – Nici Mokoszy, odzwierciedla przepowiednię dla Waszej postaci.
6. Balans cech krwi dawnych plemion, od teraz wszystkie rzutują na proces tworzenia, nie są kolejną zasadą do zapamiętania i korzystania z niej w czasie sesji.
7. Poprawiona mechanika modłów, wprowadzająca większe oraz mniejsze ofiary. Unikamy sytuacji, że wyznawcy niektórych bogów mają lepszy/gorszy dostęp do „zachcianek” panteonu.
8. Balans niektórych przychylności związanych z bogami (efekty modłów bohaterów).
9. Balans niektórych zdolności/zaplecza z profesji.
10. Bardziej różnorodne tabele przekleństwa, już tak się nie powtarzają jak to miało miejsce w wersji 1.0. Poza tym kilka przekleństw zastąpiono nowymi. W czasie tworzenia postaci, rzucamy dwoma kostkami k20 i wybieramy jedno przekleństwo, które według nas bardziej pasuje do bohatera.
11. Poprawiona finalizacja postaci, w tym m.in.: dodatkowy punkt umiejętności, więcej grzywien żelaznych i nieco inne liczenie punktów żywotności (od teraz 2 punkty Krzepy już dają +1 do puli życia).
12. Poprawiony generator postaci z nowymi elementami (i trzecia, dodatkowa strona karta postaci z miejscem na szczegóły historyczne postaci): ważny przedmiot dla bohatera, ważne miejsce, obawy, myśl przewodnia, cel żywota oraz ważne wydarzenie. To wskazówki mające na celu lepiej poczuć słowiański klimat, odgrywać swoją postać. Nie mają wpływu na mechanikę.
13. Korekta handlu oraz rynsztunku: w tym ceny, opisy, procentowe występowanie. Uwaga: więcej ziół ma konkretne efekty mechaniczne, więc posłużą za coś więcej niż tylko do odprawiania obrzędów, czy rytuałów!
14. Nowa umiejętność – przesądy, którą wykorzystuje się przy sprawdzaniu wielu obrzędów mających znamiona magiczne – wszystkie postacie mogą z niej korzystać (podobnie jak z modłów)!
15. Balans niektórych kosztów talentów i ich działania.
16. Ujednolicone, poprawione zasady walki, stawiające na płynniejszą rozgrywkę. Usunięto podział na akcje proste, oraz złożone, a zamiast tego w swojej turze wykonujemy po prostu akcje i jakiś ruch. Rozdział doczekał się wielu usprawnień, jeśli chodzi też o akcje dodatkowe (z 3 poziomu mechaniki).
17. Nowa mechanika upijania się z tabelą alkoholi!
18. Nowy moduł mechaniki przygód: wiecowanie, podkreślający elementy intryg. Bohaterowie mogą wziąć udział w dużych dyskusjach, gdzie zwołuje się całą wioskę, aby wspólnie coś uradzić.
19. Nowy moduł mechaniki przygód: paktowanie, od tej pory bohaterowie mogą zwrócić się do znaczących sił: wpływowych wodzów, demonów, bogów z konkretnymi prośbami, które przekładają się na mechanikę. Mechanika ma dwie płaszczyzny: systemową, gdzie rozmawiamy o „cyferkach”, a także tą fabularną, gdzie ważne jest odgrywanie postaci, oraz konsekwencje naszych decyzji.
20. Nowy moduł mechaniki przygód: przejście do Nawii, czyli co się dzieje w chwili śmierci bohatera lub po jego zgonie. Tabela k66 na którą się rzuca, może wprowadzić ciekawe, daleko idące konsekwencje śmierci, lub dać szansę na ostatnie tchnienie w czasie walk, nawet jako duch!
21. Rozszerzony, w pełni ilustrowany bestiariusz. Niektóre potwory zostały usunięte z podręcznika, na rzecz innych, aby ich dostępna gama była bardziej różnorodna. Istnieją teraz podgatunki stworów ze swoimi statystykami, np.: błędnica i boginka, hermus śnieżny lub leśny, kocmołuch domowy lub zbłąkany, podlodnik; jeziornik, stawiec, podlodnik wielki.
22. Kilka nowych wskazówek dotyczących prowadzenia Słowian, z omówieniem nowych mechanik przygodowych (wiecowanie, paktowanie).
23. W podręczniku nie uświadczymy zawartości dodatkowej od wspierających oraz wyspy skazańców, z uwagi na wcześniejsze zapewnienia, iż nie pojawią się one w dalszej dystrybucji. Ukłon w stronę naszych pierwszych patronów, z podziękowaniem za zaufanie. Posiadają w swoich książkach pewną unikalną zawartość.
24. Przygoda do poprowadzenia przez początkujących (lub bardziej doświadczonych MG), w której bohaterom przyjdzie się zmierzyć z bestią w klasycznej konwencji Słowian: polowania na potwory.
Przypominamy, że mimo wprowadzonym poprawkom, wszelkie wydane dodatki do Słowian – Wybrańcy i Dziennik Zielarski, są nadal kompatybilne z wersją 1.5 One wprowadzały nowe elementy, które nie wymagają przeróbek na rzecz Edycji 1.5. Więc nadal możecie z nich korzystać dalej, albo dokupić, jeśli ich jeszcze nie posiadacie.
Mechanika podstawowa pozostała bez zmian. Jak widzicie, większość odnosi się do balansu. Najważniejsze zmiany w nadchodzącej edycji to: nowe moduły przygód, gotowy scenariusz, ulepszony bestiariusz, większa płynność walki.