Tworzenie postaci

Niniejszy tekst jest 3 z 9 artykułów traktującym o Słowianach: Mitologicznej Grze Fabularnej. W nim przeczytasz o tworzeniu postaci. Przejdź do strony głównej, w górnym menu wybierz O GRZE i znajdź kolejny interesujący artykuł. Miłej lektury!

Sława Wam! W poniższym artykule omówimy proces tworzenia postaci, czyli bohatera – potomka dawnych, wielkich plemion słowiańskich na kontynencie Slavii. 

Krok po kroku

1. Przodkowie
2. Miejsce Urodzenia
3. Profesja
4. Przekleństwo
5. Bóstwo
6. Finalizacja

Przodkowie
Ongiś na Slavii było pięć wielkich plemion, co swoimi wpływami obejmowały wielkie połacie terenu. Dzisiejsi bohaterowie to ich potomkowie, którzy otrzymali w spadku liczne talenty. Wybór przodków zapewnia startowe atrybuty oraz cechę krwi.

  • Dostępne opcje (5): Polanie, Slaveni, Wenedzi, Pomorzanie i Czarnogórzanie

Miejsce urodzenia
Region, w jakim się wychowałeś, ma kluczowy wpływ na twój rozwój. W rozmaitych częściach świata ludzie żyją odmiennie, nabywają różnych przyzwyczajeń i umiejętności. Różni ich nawet charakterystyczny ton głosu i akcent. Inaczej też kształtuje się osobowość. Z bagien pochodzą ludzie cisi i spokojni, zamyśleni i wielcy duchem, którzy świetnie nadają się na wołchwa czy żercę. Tymczasem człowiek z równiny to twardy, mężny i przede wszystkim honorowy wojownik. Słowianie, choć są jednym wielkim narodem, składają się z plemion różnych  od siebie na pierwszy rzut oka. Gdy wchodzisz do karczmy, od razu każdy będzie wiedział, czyś zawadiaką z Rogu Pomorza, a może cichym i spokojnym Savolsenikiem.

  • Dostępne opcje (7): Czarnogóry, Lodowe Pustkowia, Róg Pomorza, Równina Cieszywoja, Slavenia, Wieczne Łęgi, Wielki Gaj.

Bogi
Wiara jest nieodłącznym elementem życia Słowian. Tak naprawdę, to wszyscy czczą tych samych bogów, ale każdy ma swojego „patrona”, do którego wznosi modły wyjątkowo gorliwie. W całym panteonie jest trzynaście bóstw, bohaterowie mogą wyznawać dwunastu z nich. Jeśli tylko będą pamiętać o wznoszeniu do nich modlitw i przestrzeganiu podstawowych praw, mogą liczyć na dary i łaski. Określa to mechanika modłów i składania ofiar. Każde bóstwo ma inny zakres mocy i wpływa na różne aspekty życia, przez co bohaterowie otrzymują różne premie w zależności od wybranego bożka. Nie bez znaczenia będą okoliczności ich modlitw, ponieważ chramy, posągi czy składanie ofiar może w pewien sposób wpłynąć na pozytywne usłuchanie modłów lub wybór nagrody za swą gorliwość, co również przekłada się na mechanikę.

  • Dostępne opcje (12): Świętowit, Swaróg, Weles, Mokosz, Chors, Dażbóg, Perun, Marzanna, Jurata, Radogost, Kupała, Rugewit

Profesja
Wybór profesji to chyba najważniejszy krok podczas tworzenia postaci, daje dodatkowe bonusy, ale także definiuje zakres przekleństw. Dodatkowo określa rolę w drużynie i sposób na zarobienie grosza. Na tym etapie gracz dostaje gamę nowych możliwości:
– bonus do atrybutu,
– umiejętność premiową – sprzężoną ze zdolnością,
– zdolność, specjalne zagranie do wykorzystania podczas sesji,
– zaplecze (fabularne tło postaci), to konkretny zestaw reguł, coś, co rzutuje na styl gry. Przykładowo, zapleczem Bajarza będzie jego sława i system korzystania z niej, a u Zabójcy Potworów – umiejętność pozyskiwania trofeów z potworów. Żerca otrzyma rozwinięcie mechaniki modłów i składnia ofiar, będzie mógł odprawiać ciekawe obrzędy, rzucać pośratania (błogosławieństwa) i przekleństwa. Wołchw, jako przewodników duchowy i łącznik z umarłymi, specjalizuje się w odprawiania potężnych rytuałów, mogących zmienić bieg wydarzeń…

  • Dostępne opcje (12): Bajarz, Kupiec, Komes, Myśliwy, Najemnik, Łowca Głów, Wołchw, Wartownik, Zwierzęcy Strażnik, Zabójca Potworów, Złodziej, Żerca.

Uwaga: Dodatkowy rozdział w podręczniku, zawiera  jeszcze 6 profesji, wymyślonych przez wspierających projekt i zwycięzców konkursów! Każda z nich zapewnia unikalny styl rozgrywki wprowadzający runy, zdobywanie i poskramianie wielu ptaków, korzystanie z własnej zgrai małych krasnoludków (7), wyznawanie Wrońca – demona (zamiast bogów), tworzenie trucizn i wpływanie w większym stopniu na mechanikę przesądów przez Gracza!

  • Prządka run, Sokolnik, Wybraniec, Poszukiwacz błyskotek, Wybranka Wrońca, Jadownik.

Przekleństwo
Każdy nosi jakieś brzemię, do takich należą kalectwa czy fobie. Życie nie rozpieszcza, bohaterów tym bardziej. Ich przypadłości są związane z wykonywaną profesją, można to nazwać „chorobą zawodową”, ale same „choroby” w porównaniu do innych przekleństw, wcale nie są takie złe. Te „wady” mają w jakiś sposób ograniczyć gracza, zmusić go do kombinowania i pamiętania o pewnych rzeczach. Mogą odnosić się do ułomności ciała i ducha, ale także do dawno rzuconych klątw i przewinień, np. klątwy boginek, prześladowanie przez pecha i czarne koty, klątwy licha czy demona biedy.  Na owych motywach również możemy zbudować całe sesje, wszystko zależy od MG.
Całość dopełnia mechanika napięcia psychicznego i zdrowia, wymagająca od bohaterów regularnych wizyt u znachora, czy udziału w zabawach, by się odstresować i zregenerować.

  • Mamy 20 możliwych przekleństw + około 30 wariacji na ich temat (Przykładem jest choroba i 10 różnych przypadków lub blizny wojny – także 10 opcji).

Finalizacja
Ten krok polega na uzupełnieniu statystyk (atrybuty, umiejętności i inne pochodne), odebraniu podstawowego wyposażenia wraz z płacidłami (grzywny żelazne, płaty skóry, żelazne monety, bursztyn itp.), wydaniu startowych Punktów Sławy (symbolizujących chwałę oraz doświadczenie w grze) i uzupełnieniu informacji o bohaterze. W podręczniku można znaleźć generator, który określi imię, rodzinę, wiek, wygląd, charakter, znamiona czy przydomek. Nie trzeba z niego korzystać i uzupełniać tych rubryk, ale dzięki nim, bohater z pewnością stanie się dużo ciekawszy, co stworzy pole do inspiracji i wiarygodnego odgrywania go przez Gracza.  Można też wszystkie informacje można wymyślić samemu i nie korzystać z generatora. Ważne, aby był Pan zadowolony 🙂

 

2 komentarzy do “Tworzenie postaci”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *