Rozwój Postaci

Niniejszy tekst jest 4 z 9 artykułów traktującym o Słowianach: Mitologicznej Grze Fabularnej. W nim przeczytasz o Sławie postaci i rozwoju. Przejdź do strony głównej, w górnym menu wybierz O GRZE i znajdź kolejny interesujący artykuł. Miłej lektury!

Mamy dla Was słówko o rozwoju bohatera. Dowiecie się czym są Punkty Sławy, jak działają talenty, umiejętności i akcje Sławy. Zapraszamy!

Punkty Sławy
Bohaterowie przeżywają przygody, rozwiązują zagadki, pokonują wrogów i walczą o dobre imię swych bogów. Sława jest formą nagrody. Dzięki niej bohaterowie mogą rozwinąć swoje umiejętności, atrybuty czy zyskiwać talenty, ale nie tylko. Sława dodatkowo może posłużyć jako waluta, którą wymienia się na możliwość wykonania pewnych akcji związanych z bohaterem, przygodami, testami, takich jak, np. zmiana czci bogów. Gracze po sesji otrzymują od MG punkty Sławy – głównie w zależności od czasu gry i osiągnięć. Średnia wartość przyznawanej Sławy to 15 punktów (3–4h
gry), jednak jeśli Gracze dobrze się spiszą, można dodać im parę punktów więcej. W przypadku krótkiej sesji, gdzie wyjątkowo nic wielkiego się nie wydarzyło, można z kolei tę liczbę zmniejszyć. Bohater Gracza powinien posiadać w zanadrzu kilka punktów Sławy, aby w razie krytycznej sytuacji móc z nich skorzystać. Nie warto pozbywać się wszystkich punktów na rzecz rozwoju i blokować sobie użycia np. wezwania bogów+.

Atrybuty
Mamy 5 głównych cech bohatera:
– krzepa – odpowiada za tężyznę fizyczną, wytrzymałość, odporność, a także za walkę wręcz (styl nastawiony na powolne, ale silne ciosy),
– zręczność – określa standardowe zdolności walki różnymi rodzajami broni, walkę wręcz (szybkie ciosy i uniki), skradanie albo kradzież,
– duch – siła psychiczna, mentalna, używa się jej przy testach perswazji, zastraszania czy opanowania, to bardzo ważny atrybut, wykorzystuje się go przy sprawdzaniu wielu przesądów, to on decyduje czy nawia (dusza) bohatera przyciągnie szczęście, pecha lub dobre duchy i demony. Dla wołchwa i żercy jest to atrybut kluczowy, gdyż ich umiejętności premiowe opierają się właśnie na duchu, (w ramach ciekawostki, można powiedzieć, że w rozszerzeniu „Jaskółki w walce”, z ducha można jeszcze skorzystać, np. podczas testu inicjatywy i sprawdzenia specjalnych przesądów w bitwie)
– umysł – ten atrybut określa mądrość i spryt postaci, wykorzystuje się go w czasie czytania, handlu, blefowania, a także podczas niektórych akcji w walce (bo bić się też trzeba z głową!),
– zmysły, czyli wzrok, słuch, węch i inne – dzięki nim postać będzie bardziej uważna na otoczenie, przez co dojrzy nawet zatarte ślady zwierzęcia.

Umiejętności
Bohater, to nie tylko zestaw zdolności, talentów i zaplecza z profesji, ale także specjalizacje w umiejętnościach. Nie wszyscy potrafią doskonale pływać, wspinać się czy jeździć konno. System umiejętności odwzorowuje wyszkolenie postaci, jej dobre i słabsze strony. Ważne, aby drużyna uzupełniała się swoją wiedzą i możliwościami, bo nigdy, jedna osoba nie będzie dobra we wszystkim. Bajarz i komes, będzie mógł posiadać wysoki współczynnik perswazji i handlu, a nawet głagolicy (pismo słowiańskie), z kolei słabi z nich będą wojowie – w przeciwieństwie do wartownika, czy wyspecjalizowanego wojownika do walki z bestiami – zabójcy potworów.

Talenty
Talenty odwzorowują ciekawe umiejętności oraz specjalne zagrania, które może zastosować bohater podczas gry. Niektóre działają biernie i na stałe zwiększają premie do testów, inne z kolei wpływają na sposoby testowania, zmieniając trochę ich mechanikę, tworzą nowe możliwości i manewry w walce. Talenty zostały podzielone według powiązań z atrybutami: Krzepą, Zręcznością, Duchem, Umysłem i Zmysłami. Należy pamiętać, że ilość talentów jest ograniczona przez poziom powiązanego z nimi atrybutu. Na końcu zostały przedstawione talenty profesjonalne, czyli takie które mogą być kupione tylko przez przedstawicieli wybranej profesji (nie wliczają się do limitu posiadanych talentów). Mają one na celu rozwijanie mechaniki zaplecza pełniącego zawodu, np. u zabójcy potworów będą to sposoby poszerzające możliwości zdobywania trofeów.

Akcje Sławy
Dzięki nim, bohaterowie mają możliwość alternatywnego wykorzystania swojej Sławy (nie na rozwój), symbolizując przez to rozgłos, plotki, posłuch w panteonie bogów. Zaliczamy do nich, zmianę czci bóstwa, zakup przychylności (automatyczny zdany test modłów na początku sesji), redukcję przekleństwa, wezwanie bogów podczas otrzymywania ran i wykorzystanie uznania (przewaga podczas testów perswazji, niech ludzie wiedzą, że mają do czynienia ze sławną osobą!).

1 komentarz do “Rozwój Postaci”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *